DOUGHNUT CAFE KNTD DAEGU
DISCIPLINESINTERIOR
TYPOLOGYF&B
DURATION2023/07 - 2023/10
LOCATIONDAEGU, KR
CLIENTPRIVATE
STATUSDESIGN PROPOSAL
SIZE- M2

DIRECTINGKYUNGSIK PARK
DESIGNMINWOO GANG, MINGI SHIN, YUJIN CHOI
도넛 판매 업체 'K'사의 대구 로드샵은 SI 매뉴얼의 기반을 확립하고 '무인화 자동화 매장'으로의 전환을 위한 중요한 Test Bed 역할을 수행하고 있습니다. 무인화 자동화 기술을 순차적으로 도입하여 운영 효율성과 클로징 이후의 수익 창출을 최적화하는 전략을 수립하고 있습니다.
브랜드의 고유한 가치와 정체성을 반영하기 위해 두 가지 헤리티지 요소를 도출했습니다. 첫 번째로, '매듭을 짓다'라에서 추출된 사람과 사람, 사람과 공간 간의 ‘연결’이라는 핵심 가치를 강조하기 위해 매장의 가구, 집기, 파사드에 적용 가능한 선형 패턴 모듈을 개발했습니다. 이 모듈은 브랜드 로고와 필기체 필압 형식을 활용하여 모듈이 모여서 독특한 도넛 형태를 표현할 수 있습니다.
두 번째로, 고객이 직접 브랜드를 체험할 수 있는 '도넛 쇼케이스'를 도입했습니다. 길게 선형 형식의 쇼케이스는 도넛에 대한 정보 제공과 동선의 방향성을 제시하여 대기 시간 동안 피로도를 낮춰줄 수 있는 콘텐츠를 편안하게 즐길 수 있도록 고안되었습니다.
매장의 건축환경은 대구 지역의 아파트 근린생활시설로, 적벽돌로 마감된 박공 형태의 건물로 구성되어 있으며, BOH와 홀의 영역을 구분하여 효율적인 매장 운영을 계획했습니다. 축물의 특성을 고려하여 외부 포켓 공간은 외부에서 대기하는 고객과 연계하여 내부로 자연스럽게 유입될 수 있도록 계획되었습니다. 내부 디자인은 적벽돌의 물성을 존중하며, 도넛의 크림을 형상화하여 브랜드 컬러를 적용하여 독특한 특색을 부여했습니다.

The 'K' company's road shop in Daegu, specializing in donut sales, plays a crucial role as a test bed for establishing the foundation of the SI manual and transitioning into an 'unmanned automated store.' The strategy involves the sequential introduction of automation technologies to optimize operational efficiency and post-closure revenue generation.
In order to reflect the brand's unique values and identity, two heritage elements were derived. Firstly, a linear pattern module applicable to the store's furniture, utensils, and facade was developed to emphasize the core value of 'connection' extracted from the phrase 'weaving knots.' This module utilizes the brand logo and handwriting-style pressure format to express a unique donut shape formed by the modules coming together.
Secondly, a 'donut showcase' was introduced, allowing customers to directly experience the brand. The long linear showcase is designed to provide information about the donuts and suggest the direction of movement, allowing customers to comfortably enjoy content that can reduce fatigue during waiting times.
The architectural environment of the store consists of a building in the living facilities of an apartment complex in the Daegu area, finished with brick and featuring a pocket structure to efficiently operate the store by separating the BOH and front-of-house FOH areas. Considering the characteristics of the building, external pocket spaces are planned to seamlessly lead customers from outside to inside. The interior design respects the properties of the brick, shaping the donut's cream and applying the brand color to give a unique characteristic.